Tilleggsstoff til side 73 i boka Hva er økonomi? Fakta og funderinger.
Hva er Forbrukerrådet?
Forbrukerrådet er en uavhengig interesseorganisasjon som skal hjelpe forbrukere og påvirke myndigheter og næringsliv til å ta hensyn til forbrukerne. Du kan kontakte Forbrukerrådet hvis du trenger hjelp i forbindelse med et kjøp du har gjort. De gir råd og mekler også mellom partene i klagesaker. Hvert år svarer Forbrukerrådet på nesten 100 000 henvendelser. For mer informasjon, se Forbrukerradet.no.
Hva er Forbrukerombudet?
Forbrukerombudet jobber også med å sikre forbrukernes interesser. Ombudet er en offentlig myndighet som blant annet overvåker reklame og markedsføring. Forbrukerombudet skal gjøre det enklere og tryggere å være forbruker. Du kan klage til Forbrukerombudet hvis du opplever at noen driver ulovlig markedsføring, telefonsalg eller liknende, men ombudet hjelper deg ikke hvis du for eksempel angrer på et kjøp. Da må du kontakte Forbrukerrådet. Forbrukerombudet behandler ca. 10 000 skriftlige henvendelser i året. Du finner mer informasjon på Forbrukerombudet.no.